Promocja książki Anny Królicy - ,,Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu.” W promocji oprócz autorki uczestniczyć będą Witold Mrozek, Julia Hoczyk. Podczas wieczór będzie można również nabyć publikację – część dochodu z jej sprzedaży przeznaczona zostanie na leczenie Moniki Hoczyk
Ze Wstępu:
Książka Anny Królicy jest niejako wyjściem naprzeciw głosom krytycznym, gdyż autorka podejmuje próbę naukowego kreowania dyskursu o historii polskiego tańca współczesnego z perspektywy tyleż oryginalnej, co odważnej. Badaczka przyjmuje za cezurę rozwoju polskiego współczesnego tańca rok 1973 i powołanie przez Conrada Drzewieckiego Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, co jest powszechnie przyjęte w narracji historycznej. (...) Autorka sama wyznacza schemat, który wydaje się obrazować w dużym stopniu pewne obszary wykluczenia i przemilczenia w dotychczasowych publikacjach ale – co istotniejsze – powoli wypierane nawet ze świadomości artystów, zwłaszcza młodszego pokolenia i tym cenniejsze wydaje się być ich przypomnienie. Zamiast linearnej próby opisu wszystkiego, czytelnik otrzymuje precyzyjnie pomyślany przewodnik po wybranych zagadnieniach, którego cenną część stanowią rozmowy z artystami, skoncentrowane wokół historycznej osi przebiegu ich kariery i doświadczeń początków swoistego boomu na taniec współczesny w Polsce.
Joanna Szymajda
Książka Anny Królicy jest niejako wyjściem naprzeciw głosom krytycznym, gdyż autorka podejmuje próbę naukowego kreowania dyskursu o historii polskiego tańca współczesnego z perspektywy tyleż oryginalnej, co odważnej. Badaczka przyjmuje za cezurę rozwoju polskiego współczesnego tańca rok 1973 i powołanie przez Conrada Drzewieckiego Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, co jest powszechnie przyjęte w narracji historycznej. (...) Autorka sama wyznacza schemat, który wydaje się obrazować w dużym stopniu pewne obszary wykluczenia i przemilczenia w dotychczasowych publikacjach ale – co istotniejsze – powoli wypierane nawet ze świadomości artystów, zwłaszcza młodszego pokolenia i tym cenniejsze wydaje się być ich przypomnienie. Zamiast linearnej próby opisu wszystkiego, czytelnik otrzymuje precyzyjnie pomyślany przewodnik po wybranych zagadnieniach, którego cenną część stanowią rozmowy z artystami, skoncentrowane wokół historycznej osi przebiegu ich kariery i doświadczeń początków swoistego boomu na taniec współczesny w Polsce.
Joanna Szymajda
O Autorce:
Anna Królica – Prezeska Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu NowyTaniec.pl. Teatrolożka i rusycystka. Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim. Poza krytyką taneczną zajmuje się teorią i historią tańca, szczególnie na obszarze Polski i Niemiec. Publikuje w „Didaskaliach” i „Teatrze” oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Prowadzi również działalność popularyzatorską: autorka licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec”; organizatorka warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym. Współzałożycielka Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Przewodnicząca Rady Programowej w Instytucie Muzyki i Tańca. Koordynator merytoryczny I Kongresu Tańca. Była w Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca 2008 i ponownie jest w eksperckim jury Polskiej Platformy Tańca 2012. Aktualnie pracuje nad zagadnieniem pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.
Anna Królica – Prezeska Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu NowyTaniec.pl. Teatrolożka i rusycystka. Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim. Poza krytyką taneczną zajmuje się teorią i historią tańca, szczególnie na obszarze Polski i Niemiec. Publikuje w „Didaskaliach” i „Teatrze” oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Prowadzi również działalność popularyzatorską: autorka licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec”; organizatorka warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym. Współzałożycielka Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Przewodnicząca Rady Programowej w Instytucie Muzyki i Tańca. Koordynator merytoryczny I Kongresu Tańca. Była w Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca 2008 i ponownie jest w eksperckim jury Polskiej Platformy Tańca 2012. Aktualnie pracuje nad zagadnieniem pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.
Moderacja spotkania:
Witold Mrozek - publicysta, animator kultury, krytyk. Pisze o sztukach performatywnych i kinie. Publikował m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Dwutygodniku”, „Krytyce Politycznej”, „Ha!arcie”, „Kinie”. Współzałożyciel Fundacji PERFORMA i portalu nowytaniec.pl, inicjator konferencji „Razem czy osobno? Między polskim a teatrem”, która odbyła się w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w grudniu 2009. Studiował dramatologię i filmoznawstwo w ramach MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz